onsdag 5 juni 2013

Rör det sig, skjut för fan!

Jag har alltid fått försvara mig, det har löpt som en röd liten tråd i hela mitt liv att debattera fram saker jag står för och vissa känsliga ämnen. Vänner som känner mig väl vet att jag är en jättestor djurvän, jag förstår att vissa är förvånade över att just jag håller på att ta jägarexamen.

Men.

Sedan finns det vissa lite mindre oinsatta, ickepålästa människor som tycker att jag är helt dum i huvudet, som tycker att jakt är fel. Ok. Jag köper ändå det, det är ju deras åsikt, och åsikter får man mer än gärna ha. Men om jag säger såhär:

Svenska Jägarförbundet har som motto: "VÅRDA DET VILDA".  Låter det hemskt och förfärligt? Att vårda natur och djur som finns i den?

Om inte jägare funnits så skulle allt djurbestånd fullkomligt balla ur. Bilförare skulle inte kunna vistas ute på vägarna pga älgolyckor. Landsortsbor har oerhörda problem just nu med vildsvin som kommer allt närmare civilisationen, de attackerar hundar, förstör mark, och olyckor med barn har också rapporterats, då de kan vara rätt aggressiva. Numer har man nästan tappat räkningen på hur många de är, men mer än 300.000 i alla fall. Och de förökar sig i rasande takt. Överallt. Nuförtiden behöver man inte ens rapportera hur många man har satt hagel i.

Så ni som värnar om vildsvinen; Vill ni hellre att eran hund/barn råkar illa ut, att er mark/ägor trädgård blir trevligt uppbökad,  än att jag kommer med bössan och fäller några? Bara till att välja.

Allt klövvilt då? Fattar ni hur många bambisar det finns i Sverige? Jävligt många. Därför måste man reglera beståndet, för att skapa balans. Vill du stöta på en skabbräv ute kanske? Om din hund blir sjuk avlivar du den hos veterinären, jag skulle inte tveka att sätta en kula i ett djur som lider.
Man skjuter heller inte en hona, och man ska avstå från skott om man inte är säker på att det är direkt dödande. Ingen vill att ett djur ska lida mer än nödvändigt.

Och för er som inte visste: Det är tillåtet att skjuta lodjur och varg. Återigen, allt för att skapa balans. De allra flesta jägare bedriver inte galen hetsjakt, Man skjuter det man får skjuta, och det är reglerat till minsta lilla atomdel. För några år sedan sköt en bonde en varg som mumsat i sig nästan alla hans får, och även halvt lemlästat hans hund. Han sköt vargen under icke jaktsäsong, rapporterade sig själv, och fick 1,5 år i finkan. Längre strafftid än en grov misshandel ibland. Så hårt reglerat är det.

Min lärare berättade om en rådjurshona som tuggat av benen på sitt bebiskid. Rådjursungen hasade sig fram på bakbenen och var svårt undernärt. Tur för er då att ett jaktlag fanns i närheten och satte punkt för det lidandet, ni som tror att skogen kan jämföras med en jävla disneyfilm.

Jag hade oerhörda fördomar innan jag påbörjade min jägarkurs, sedan började jag fatta hela samanhanget, lära mig om lagen, och inse vissa samband. Nyttigt och oerhört lärorikt.

Jag står bakom jakt, att lära sig allt om den är superkrångligt stundtals, men det ska det vara! Efter avklarat teori och praktiskt prov får man ju faktiskt en vapenlicens. Jag har 4 jaktlag som står och väntar på mig redan, och jag kommer inte tveka att skjuta när tillfälle ges. Jag kommer förmodligen att ha alla kunskaper som behövs rätt färskt i minnet, jag kommer att se det som en trevlig umgängesform, och alla fördomar jag hade om norrländska tjuvjägare är som bortblåsta, tack och lov.

Så innan ni attackerar mig med era jaktåsikter, läs på lite. Så ni åtminstonde vet vad ni pratar om för fan!




1 kommentar:

  1. Jag håller med dig i allt, jägare behövs. Det enda jag motsätter mig är rabiata varghatare, att en människa tror sig ha rätten att utrota en hel art, såsom en del vill göra med vargen, känns fruktansvärt kusligt! Vilka är vi människor att avgöra vilka arter som ska utrotas?
    Så vårda det vilda Tatiana, jag håller på dig!

    SvaraRadera