tisdag 31 juli 2012

My new BFF.

Jag har hittat en ny bästis: FARFAR BERTIL. Jag snor honom från min sambo, då min egna farfar var lite av en tyrann.

Bertil är oldschool PÅ RIKTIGT. han har tomteskägg, gummistövlar, flanellskjorta, och en morakniv fastsurrad i skärpet. Han har under tre dagar visat mig en stuga mitt i ingenstans där trollgubben "Styggen" bodde, förklarat skillnaden mellan mossar och lavar, styrt upp en barkmugg, visat hemlig källa, och granar han planterade för 75 år sedan. Bertil kan allt om blommor, och rabblar deras latinska namn utav bara fan. 
Jag har i dagarna smakat på älggrässaft, och kantareller han tillagat.

Andra roliga Bertilstories innefattar den galna prästen som la arsenik i nattvarden, den förtrollande marken där inga träd växer, och hur han åkte kälke till skolan varje dag 12 km bort. Jag skulle sitta och lyssna på min sambos farfar dygnet runt. 

AGE IS JUST A NUMBER, Kom ihåg det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar