torsdag 5 augusti 2010

Viktor, Karin och resten av gänget.

Jag gillar kyrkogårdar. Trots att jag är så himla rädd för alla spöken som bor där. Någon sa till mig för länge sedan att det inte är de döda man ska vara rädd för, utan de levande. Kanske stämmer det.

För några dagar sedan spatserade jag runt på Östra Kyrkogården här i Olskroken. Inte visste jag att jag kändisar som Karin Boye och Viktor Rydberg är mina grannar.
Jag passerade även en jätteliten grav där en liten flicka låg och sov. Hon hann inte ens bli två år. Massa gosedjur och en prinsesskrona i plast låg på hennes grav istället för blommor. Jag gillar inte barn, men det kändes totalonödigt att hon skulle platsa där bland alla 90-plussare. Undrade vad meningen med det var, och blev lite ledsen i ögat.
Noterade även att man lägger stenar på judiska gravar. Fint tycker jag, och visst kommer man ihåg det från filmen Om Schindler lista.

Tycker som sagt att det är riktigt roligt att ha uberflatan Boye som granne, men den fräckaste som bor i Olskroken är ändå jag själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar